Блоги
Володимир Шульга

Зліт завжди можна відмінити, а посадку – ніколи

Володимир Шульга

Проректор Харківського національного університету внутрішніх справ, доктор історичних наук

Невимовна жахлива трагедія з Ан-26 біля Чугуєва на Харківщині, в якій загинули 26 людей, викликала в суспільстві хвилю обурення стосовно того, що українських пілотів вчать літати на ледь не старовинній техніці, яка мала б давно бути утилізована. Реагуючи на запит суспільства, влада заборонила експлуатацію літаків Ан-26 для навчальних польотів.

Не беруся засуджувати чи розслідувати трагедію. Проте маю кілька слів сказати про літаки та, зрештою, про принципи.

Реклама

Те, що навчальні польоти проводять на літаках Ан-26 та інших модифікаціях – безумовно має сенс. По-перше, на озброєнні української армії стоять саме такі чи схожі моделі. Принципи керування турбогвинтовимии "Антоновими" майже скрізь однакові, тобто схожі для всіх турбогвинтових моделей "Ан". Звісно, є нюанси в габаритах, проте закони аеродинаміки незмінні. Тому для тих, хто кричить про навчання на старих залізяках, хочу сказати: починати треба не з навчання. Точніше – це питання комплексне. Так, як не можна спочатку оновити навчальний парк новими високотехнологічними літаками а після цього саджати пілотів на умовні дирижаблі, точнісінько так не можна спочатку оновити авіапарк "робочий" у ЗСУ чи цивільній авіації на новітні літаки, а навчати пілотів на "етажерках".

Винесемо за дужки питання про забезпеченні паралельного переоснащення новітніми літаками українських вишів та лав силових структур. Це питання державницької розбудови. Проте варто переглянути самі принципи навчання та практики. Наразі доти, доки не відбудуться кардинальні зміни, про які я казав вище.

Принагідно згадаю, як це зробили у МВС. Уклавши договір на закупівлю нових гелікоптерів для щойно створеної єдиної авіаційної системи МВС, та уклавши договори з ДП "Антонов" на виготовлення літаків "Ан-178" для цих же підрозділів, було створено (а точніше реформовано) навчальну систему. Пілотів почали готувати не лише для гвинтокрилів "Мі", а й для французьких Airbus. Що ж стосовно Ан-178, то новітні моделі на дві третини складаються з високотехнологічних американських комплектуючих та є ідентичними до систем в літаках такого класу інших виробників. Тобто навчання та практичні польоти можуть бути та будуть уніфіковані.

Реклама

Що ж стосовно Ан-26, то цей майже легендарний літак багатоцільового призначення за свої 50 років існування отримав 25 модифікацій та використовувався практично у всіх галузях: від аграрної до військової. Звісно, поважний вік у півстоліття – це забагато для машин з максимальним ступенем небезпеки для життя людини. І навіть ті, що були виготовлені в середині 80-х років минулого століття – і ті вже можна вважати застарілими. Проте, повторюся: змінити навчально-практичний авіапарк у вишах без зміни "робочого" чи навпаки – це абсурд. Адже в обох випадках ми готуватимемо фахівців невідомо навіщо.

Який має бути вихід із ситуації, що склалася? Звісно, заборона навчальних польотів на цих літаках – як тимчасовий варіант до детальної перевірки їх надійності – має право на існування. Але ж постає питання: "Що далі?" Ну, припустимо, половину авіапарку забракували, списали, як такий, що не підлягає відновленню. Чим його замінити? Закупити за кордоном імпортні моделі? Нові? Чи бувші у використанні? А де взяти викладачів та інструкторів, щоб навчали та практикували? А що робити з тією рештою, що придатні для ремонту? Ремонтувати? А де взяти запчастин? ДП "Антонов" навряд чи випускає їх в такій кількості, тому ремонт затягнеться на десятиліття, якщо взяти до уваги нинішні можливості підприємства.

Ще раз підкреслю, – я не намагаюся порожньо критикувати. Я намагаюся зрозуміти, адже специфіка авіації в тому, що новітні технології випереджають надзвукову швидкість літаків. А специфіка української авіації в тому, що ми лише на картинках бачимо те, на чому за кордоном вже давно літають.

Реклама

Як виправити цю ситуацію? Можливо, настав рушійний час для впровадження найамбітніших планів з реформування авіаційної освіти та галузі в цілому? Можливо, варто шукати нестандартні підходи, робити розподіл, впроваджувати конвергенцію цивільної та військової авіації, тощо. Що б не було, але це треба робити терміново. Інакше час втрачається в геометричній прогресії.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Допомога під час війни
Більше новин
Love is...💙💛
Подорожуй Україною
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
Кулінарний майстер-клас
Що приготувати?
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярності
Наші спортсмени в Instagram
1
Василь Ломаченко Василь Ломаченко
2157К
2
Олександр Усик Олександр Усик
1698К
3
Олександр Зінченко Олександр Зінченко
1660К
4
Андрій Шевченко Андрій Шевченко
1150К
5
Володимир Кличко Володимир Кличко
1021К
6
Еліна Світоліна Еліна Світоліна
871К
7
Андрій Лунін Андрій Лунін
658К
8
Віталій Кличко Віталій Кличко
515К
9
Дар'я Білодід Дар'я Білодід
496К
10
Юлія Герасимова Юлія Герасимова
449К
У кого найбільший прогрес
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,01
52,01
52,01
25,48
54,49
54,04
50,60
27,58
57,79
56,79
56,68
28,29
57,94
56,41
54,92
26,76
58,50
56,50
53,90
28,04
60,88
57,91
56,99
28,59
61,99
59,99
57,49
28,97
61,99
59,99
57,49
28,98
62,99
61,99
59,99
28,98
-
52,99
50,81
26,24
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

62881.35

Binance Coin (BNB)

587.58

Dogecoin (DOGE)

0.15

Litecoin (LTC)

81.94

Theta (THETA)

2.18

Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Love is... 💙💛
За що ми любимо Вінницю
Водонапірна вежа

Водонапірна вежа

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники з вишнею

Вареники з вишнею

Double-decker

Double-decker

Готель «Савой»

Готель «Савой»

Вiдвiдати мiсто після перемоги

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти