Кабінет міністрів затвердив модель проведення анбандлінга "Нафтогазу України" – відділення оператора газотранспортної системи (ГТС) – Ownership Unbundling (OU). Хоча в НАК "Нафтогазі" наполягали на моделі Independent System Operator (ISO).
Як розповів "Сьогодні" співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич, таке рішення – це спроба уряду зафіксувати раніше встановлені параметри анбандлінга, які були описані в попередніх рішеннях, але не були виконані "Нафтогазом".
"Суть юридична дуже проста – вона полягає в тому, що ця модель передбачає виділення оператора ГТС в окрему незалежну структуру. А модель, яку пропагував Коболєв (Андрій Коболєв, глава правління "Нафтогазу". – Ред.), – це системний оператор, який зберігається в межах, умовно кажучи, "Нафтогазу" або іншої компанії", – сказав експерт.
Марунич впевнений, що "Нафтогаз" фактично проводив саме такий поділ.
"Фактично він рухався по шляху створення системного оператора всередині "Нафтогазу" або того, що може бути після нього", – сказав Марунич.
Однак останнє рішення уряду не проштовхнуло реформу анбландлінга вперед, застеріг фахівець.
"Повинно бути вироблене остаточне виділення. Питання в тому, чи буде оператор ГТС незалежний повністю чи якимось чином залишиться в системі вертикально-інтегрованого "Нафтогазу" або чогось іншого, коли його незалежність буде забезпечуватися певними нормативними актами, а він все одно буде всередині . Поки ми не просунулися нікуди далі виділення філії "Оператора ГТС" всередині "Укртрансгазу", і ми на цьому етапі. Якщо так і залишити, це і буде те, чого хоче Коболєв", – резюмував Марунич.
Раніше прес-служба "Укртрансгазу" відзвітувала про статус реалізації анбандлінга з чотирьох основних робочих напрямів станом на 16 травня 2019 року:
- відділення філії "Оператор газосховищ України" виконано на 75%;
- розширення та оптимізація філії "Оператор газотранспортної системи України" – на 30%;
- юридичне відділення оператора ГТС – на 35%;
- реалізація четвертого пункту – щодо дій третіх сторін для завершення процесу анбандлінга – поки перебуває в планах.
Нагадаємо, на даний момент "Нафтогаз" є монополістом з транзиту і зберігання природного газу в підземних сховищах, а також з транспортування нафти трубопровідним транспортом по території країни. В Україні мають намір провести анбандлінг (відділення від "Нафтогазу" діяльності з транспортування природного газу), щоб виконати взяті на себе зобов'язання по Третьому енергетичному пакету Європейського енергоспівтовариства.
Раніше ЗМІ повідомили, що Кабінет міністрів пропонує передати корпоративні права "Магістральних газопроводів України" в управління "Нафтогазу" до 1 січня 2020 року.