В Україні готуються почати будівництво автодоріг з використанням золошлаків. Це те, що залишається на теплоелектростанціях після згоряння вугілля. При будівництві або ремонті доріг ці відходи можуть замінити пісок і щебінь. Так буде дешевше десь на третину, кажуть автори новації, а матеріал – міцніше. Але наразі це тільки розробка.
"Ми зараз відпрацьовуємо з профільними інститутами "Укравтодору" відповідну пропозицію. Ми знаємо, що таку технологію використовують в низці європейських країн. Нам важливо дотримання просто екологічних норм. Є й інші вимоги до міцності", – каже Володимир Омелян, міністр інфраструктури.
Чи вийде якісна і міцна дорога – перевіряли в науково-дослідному інституті. Перші висновки: золошлакові дороги не поступатимуться звичайним.
В Європі переконалися: дороги з використанням золошлаків мають технічні переваги, вони стійкіші до руйнування.
На українських ТЕС лежать сотні мільйонів тонн золи. Частину своїх відходів спалювання вугілля ДТЕК утилізує, але поки для виробництва цементу та бетону.
"Щорічно в Україні виробляється близько шести мільйонів тонн золошлаків. Рівень утилізації золошлаків – досить низький. Він коливається від 1,5%, за окремими станціями може доходити до 43%. У Європі цей показник перевищує 90%. Весь цивілізований світ дивиться на золошлаки не як на відходи, на відміну від України, а як на серйозну сировинну базу для інших галузей", – каже Ірина Вербицька, керівник напрямку екологічної безпеки ДТЕК.
Країни ЄС, США і Китай будувати дороги з золошлаків почали кілька десятиліть тому. Україна теж могла б будувати з золою. Є навіть Нацстратегія управління відходами і там можливості для цього передбачені. Втім, експерти припускають, що "дорожники" можуть гальмувати використання золошлаків, оскільки намагаються зберегти старі корупційні схеми будівництва автодоріг. Вирішити екологічну проблему і проблеми доріг можуть спільно влада, енергетичні компанії і будівельники доріг, кажуть експерти. Досить домовитися, що будуємо в Україні дороги з золою, а природні матеріали зберігаємо.
Раніше ми вже писали про те, як можна використовувати золошлаки від ТЕС.
Нагадаємо, Омелян пояснив, чому не можна полагодити всі дороги в Україні.