Бюджет виборів-2019: скільки коштує стати президентом

Нинішні вибори обійдуться політикам порівняно недорого. Щоправда, це дивлячись з чим порівнювати

Президентські перегони набирають обертів, а вже зрозуміло, що кандидатам участь у виборах обійдеться недешево. Бігборди, реклама в ЗМІ, соціальних мережах, агітатори, спостерігачі – все це коштує грошей. Сайт "Сегодня" спробував розібратися, скільки повинен витратити середньостатистичний кандидат, який бажає очолити державу і серйозно розраховує на успіх.

Скільки коштує "фактор лояльності"?

Зазначимо відразу: всі наведені нижче цифри – вельми і вельми приблизні. Говорити про точні суми, що мають місце в настільки інтимному процесі, як українські вибори, не доводиться з кількох причин навіть постфактум, не кажучи вже про попередні прогнози.

По-перше, не варто забувати, що значна частина виборчих бюджетів перебувала і продовжує перебувати в тіні.

Реклама

"За найскромнішими оцінками, приблизно 50% коштів, які кандидати витратять на вибори, не проходитимуть через виборчі фонди. Це гарантовано тіньова "готівка", – зазначив в коментарі сайту "Сегодня" голова Комітету виборців України Олексій Кошель.

По-друге, реальний бюджет президентських виборчих кампаній в Україні – свята святих передвиборчих штабів і таємниця за сімома печатками. Остаточний баланс тієї чи іншої кампанії часто знають двійко-трійко осіб, включаючи кандидата. Причому часто навіть їх уявлення дуже приблизно. Специфіка "великих" українських виборів така, що часом на кандидата працює відразу кілька мозкових і організаційних центрів, абсолютно не пов'язаних між собою. Від яких потрібно лише результат, а яким чином його домагаються – ніхто особливо не контролює.

Тобто, як розповів сайту "Сегодня" практикуючий політтехнолог, який працює на нинішніх виборах на одного з кандидатів, часом в кампанії має місце свого роду "франшиза". Припустимо, власник великої регіональної кампанії, регіональний політик симпатизує кандидату або має види на прохідне місце у виборчому списку кандидата на парламентських виборах. Він бере на себе відповідальність за результат в тому чи іншому місті, регіоні. Частково агітація, оплата праці членів комісій, реклама фінансується з центрального штабу. Але частково – з його власних коштів. Тому що, пам'ятаємо, головне – результат. І потім, ці кошти працюють не тільки на кандидата в президенти, а й на рейтинг самого бізнесмена, який стане в нагоді йому на осінніх парламентських виборах. При цьому "неврахований в штабі" вклад може бути в будь-якому вигляді: продуктових пайках, якщо у бізнесмена свій завод продтоварів, ремонті школи, облаштуванні спортивного майданчика. Загалом, все, що може підняти рейтинг кандидата.

Нарешті, сум'яття в підрахунки експертів вносить, в тому числі, "фактор лояльності". У це складно повірити, але в Україні дійсно є люди, що працюють на кандидатів "за ідею" – безкоштовно або за символічні гроші. Більшою мірою цей фактор позначається на зовнішній оцінці вартості реклами в ЗМІ. Припустимо, коли нейтральні матеріали про кандидата сприймаються як "джинса", тобто прихована проплачена реклама. І навпаки, об'єктивна стаття про темне минуле політика – як оплачена конкурентами "чорнуха". Всі разом це дозволяє говорити про вартість виборів для кандидатів лише дуже приблизно.

З історії: найдорожчі вибори в Україні

Початок 2000-х, мабуть, увійде в історію країни як роки найдорожчих виборів. Попросту тому, що в 90-ті долар цінувався значно більше, ніж десятиліття тому. І тому, що в наш час Україна поступово "європеїзується". А на Заході витрачати багато на вибори не прийнято.

Коли аналітика Atlantic Council Андерса Аслунда запитали, чому Захід не вкладе 150-200 мільйонів доларів в прийнятного кандидата в Україні, щоб не допустити приходу проросійського президента, експерт зазначив, що такий порядок цифр дивний. Парламентські вибори в Німеччині обійшлися в 90 мільйонів доларів, в Швеції – 12 мільйонів. На всіх кандидатів!

"Для українських партій і кандидатів в президенти вибори тільки офіційно обходяться вдвічі-втричі дорожче, ніж для політиків і кандидатів в сусідній Польщі. Яка приблизно порівнянна за населенням. Тому на заході ніхто не може зрозуміти, чому у нас такий порядок цифр", – зазначає Олексій Кошель.

Для України ж в 2000-ні і 200 мільйонів було недостатньо, щоб серйозно претендувати на пост. За оцінками різних експертів, вибори президента в 2004 року обійшлися в мільярд доларів. Але безпрецедентно витратною стала все ж кампанія 2010 року. Напередодні виборів експерти сайту "Сегодня" оцінювали вартість кампанії з розрахунку орієнтовно 10 доларів за голос. Загалом передбачалося, що кампанії провідних кандидатів могли "коштувати" від 2,5 млрд до 4 млрд гривень (300-500 млн дол. по курсу), кандидатів "другого ешелону – 400 млн грн, інших – в межах 50-80 млн грн, тобто до 10 млн доларів.

За фактом виборів КВУ наводив інші цифри. Так, за оцінкою Комітету виборців, оприлюдненою за підсумками першого туру виборів, провідні кандидати витратили по $ 200 мільйонів, які йдуть за рейтингом $ 125 млн, $ 100 млн, $ 90 млн.

Реклама

"Це була надзвичайно витратна кампанія. Найвитратніша, як на мене, надзвичайно щільна за рекламою і витратами. Це було не просто засилля реклами, а щось неймовірне, я навіть не можу підібрати епітета. Інформпростір забито рекламою, кількість бордів була аномально високою", – зазначив Олексій Кошель.

При цьому голова КВУ не зміг назвати хоча б приблизну суму витрат кандидатів, зазначивши лише, що вона була "надзвичайно великою".

"Я думаю, кандидати, які вийшли 2010 року до другого туру, витратили не менше мільярда доларів. Кожен", – оцінив, в свою чергу, розміри витрат політтехнолог, який побажав залишитися інкогніто.

Стосовно ж останніх президентських виборів, що відбулися 2014 року, то, як зазначають всі опитані сайтом "Сегодня" експерти, з відомих причин ці вибори вибиваються з цілісної картини останнього часу. Вартість їх була відносно невисокою для кандидатів.

День виборів "з'їдає" по 10-20 млн доларів від кожного (!) реального кандидата

Нинішні вибори не коштуватимуть кандидатам настільки дешево, як вибори-2014. Так само і настільки дорого, як двоє попередніх перегонів.

Реклама

"Західні аналітики вважають, що потрібно інвестувати в кандидата 150-200 мільйонів доларів. Слід сказати, кандидату з високим рейтингом і великою пізнаваністю для першого туру вистачить 50 мільйонів доларів", – зазначив в коментарі сайту "Сегодня" політичний аналітик Дмитро Франчук.

Називаються й інші цифри.

"За нашими оцінками, кожному кандидату, який претендує на перемогу, кампанія обійдеться мінімум в 80-90 мільйонів доларів. Мінімум!" – вважає Олексій Кошель.

У свою чергу, фахівець з виборчих технологій зазначає, що згоден з оцінками західних аналітиків.

"Скажімо так, кандидату з відомістю 60% і вище, щоб отримати на цих виборах гідний результат, потрібно вкласти 50 плюс-мінус десять мільйонів доларів. Ті, кого ми побачимо в другому турі, вважаю, витратять 150-200 мільйонів кожен. Може, трохи більше", – зазначив співрозмовник.

За його словами, до половини бюджетів буде витрачено на оплату праці агітаторів, членів виборчих комісій, спостерігачів і т.д.

"30-35% бюджету – це робота з комісіями. Кандидати, зацікавлені захистити свій результат, змушені серйозно вкладатися в цю статтю витрат. За два місяці на комісії потрібно близько сорока мільйонів", – зазначив політтехнолог.

За словами Олексія Кошеля, тільки день виборів може "потягнути" на 10-20 мільйонів.

"Рахуйте самі: понад 30 тисяч дільниць, на кожному по два спостерігачі. Плюс доплати своїм членам виборчкомів, мобільні групи, спостерігачі від технічних кандидатів – у кого такі будуть, екзит-пол на ділянках і так далі. Це величезний механізм, який повинен працювати, як годинник", – сказав Олексій Кошель.

Друга значна частина витрат – реклама. В Україні, за словами голови КВУ, упор робиться на дорогу телерекламу, що істотно впливає на вартість кампанії.

"Вибори 2014 року взагалі проводилися практично виключно в телевізійному форматі. Зараз, думаю, акцент робитиметься на роботу на місцях, агітацію від дверей до дверей. Але і телевізор матиме суттєве значення. Щоб ви розуміли, наскільки це б'є по кишені кандидата, скажу, що вартість бігборда на місяць в середньому по Україні – 6 тисяч гривень. Стільки ж коштує секунда реклами на найрейтинговішому телеканалі. Це показує, наскільки велике значення має телевізор", – розповів Олексій Кошель.

За оцінками експертів, тільки ТБ-реклама "з'їсть" 20-25% з бюджету виборчої кампанії кандидатів.

Значна частина коштів в нинішній кампанії буде вкладена в соцмережі, а ось друковану пресу кандидати проігнорують. Експерти це не схвалюють.

"Роль друкованих ЗМІ на цих виборах недооцінена, – зазначає Олексій Кошель. У 2000-ні під вибори створювали газети, "розкручували" їх в мільйонні тиражі. Ефект спрацьовував і давав додаткові голоси. А на цих виборах я поки що не бачу особливої ​​активності в пресі. Хоча, якщо ви хочете отримати голоси в селах, невеликих містечках, то ключик до виборця необхідно шукати саме в друкованих ЗМІ. Політики просто повірили в міф про всесильність соцмереж, беруть приклад з кампанії Трампа, але при цьому втрачають сільського виборця. Крім того, забувають, що Трамп переміг не тільки за рахунок соцмереж: він активно використовував традиційні для Америки прийоми, наприклад "тисячі рукостискань", – сказав Олексій Кошель.

"Кіна не буде": на чому зекономлять ще?

Кардинальне зменшення витрат на друковану пресу в ході нинішніх виборів сайту "Сегодня" підтвердили і в одній з рекламних кампаній.

"Преса практично на нулі. Інтернет-ЗМІ – реклама фрагментарна. За цими позиціями розміщення реклами на сьогодні на порядок, тобто в десятки разів нижче, ніж 2010-го. Але великий попит на телевізор і бігборди", – зазначив співрозмовник.

Втім, кошти, які раніше кандидати витрачали на пресу, сьогодні просто переводять на інші статті витрат. То на чому ж можна заощадити кандидату?

У попередні періоди значні кошти йшли на таку витратну частину бюджету, як організація турів.

"Раніше тур лідера – це величезний дорогущий концерт із залученням зірок зарубіжної естради. Дуже недешевих. Зараз від такої практики фактично відмовилися. Артисти присутні в турах, але на них не робиться акцент. Це по-європейськи", – зазначив Олексій Кошель.

Також експерти зауважують, що витрати істотно менше, оскільки бюджет вираховується в доларах. Долар з 2010 року зріс втричі з гаком, а ось оплата праці на виборах – не так сильно. Звідси – менші витрати кандидатів.

У перспективі ж, впевнені експерти, Україна рухатиметься до "західного формату" виборів, які обходяться кандидатам не дуже дорого.

"Як непомітно стали забувати про адмінресурс в його класичному вигляді, як попрощалися з концертами, впевнений, що так само в Україні відмовлятимуться від агресивної телереклами, бордової реклами. Тому що є інші ефективні способи агітації. І це поступово здешевить вибори, наближаючи українські розцінки до європейських", – зазначив голова Комітету виборців України.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
ЗСУ: головне
Докладніше
Хроніка обстрілів
Більше про це
Війна в Україні з космосу
Більше новин
Українці за кордоном
Дізнатись!
Діпломатичний фронт
Більше новин
Save Life
Поради лікаря
Допомога під час війни
Більше новин
"Разом нас багато"
Нас не подолати
Наші гроші
Більше новин
Life новини
Більше новин
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64340.89

Bitcoin Cash (BCH)

476.65

Binance Coin (BNB)

608.83

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum Classic (ETC)

26.65

Litecoin (LTC)

85.9

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Вони нас підтримали
легенди спорту

ВЕЙН ГРЕЦЬКІ. Ми всі згодні, що це безглузда війна. Ми всі бажаємо всім в Україні всього найкращого та молимося за них.

ПЕЛЕ. Я надсилаю свою солідарність народу України. Я молюся і прошу Бога, щоб запанували мир, свобода та любов

ДОМІНІК ГАШЕК. Кожен дорослий у Європі добре знає, що Путін – божевільний убивця, і що Росія веде наступальну війну проти вільної країни та її народу.

ПАОЛО МАЛЬДІНІ. Ніхто не очікував побачити війну на європейській землі, ми хочемо бути на боці народу України.

КЛАУДІО ТАФФАРЕЛ. Дорогі друзі, українці! Наразі весь світ стежить, хвилюється та обурений тим, що відбувається в Україні. Бажаю, щоб на вашу землю якнайшвидше повернувся мир.

1 /2
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.67

Євро (€)

42.52

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти