Прийнятий Верховною Радою закон "Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій і Луганській областях" розв'язує руки військовим в протидії російській агресії, а також закріплює за Росією відповідальність за злочини та завдані збитки на окупованих територіях.
Стаття 1. Тимчасово окупованими територіями Донецької і Луганської областей визнаються ті території, на яких розміщені російські війська або діє незаконна окупаційна "влада" (бойовики).
Стаття 2. Правовий статус і правовий режим окупованих територій Донбасу і Криму визначається законами України та міжнародними договорами. Таким чином, тимчасова окупація визнається незаконною і не створює для Російської Федерації ніяких територіальних прав, а діяльність "адміністрацій" бойовиків і будь-які їхні "документи" є недійсними.
Також дана стаття визначає Росію відповідальною за завдані збитки на Донбасі. Особи, які беруть участь у збройній російській агресії, несуть кримінальну відповідальність згідно українського законодавства.
Стаття 3. Відновлення державного суверенітету відбувається згідно з Конституцією України і українського законодавства.
Стаття 4. Даний пункт вказує цілі деокупації Донбасу: звільнення територій, відновлення конституційного ладу; захист прав людей і забезпечення незалежності.
Стаття 5. Органи місцевої влади займаються відновленням територіальної цілісності в зазначеному регіоні в міжнародно визнаних кордонах, організовують заходи з протидії російській агресії.
Стаття 6 визначає основні напрямки захисту прав і свобод цивільного населення, в тому числі організацію порядку переміщення людей через КПВВ на Донбасі.
Стаття 7. Росія повинна забезпечити захист прав цивільного населення і створити необхідні умови для його життєдіяльності.
Стаття 8. Для протидії російській агресії можуть бути залучені всі силові структури. Дана стаття дозволяє використовувати цим структурам всі необхідні кошти в разі потреби. Україна отримають правову підставу на самозахист згідно з українськими законами і статті 51 Статуту ООН.
Стаття 9 передбачає, що командування військовою операцією на Донбасі переходить до військових (раніше керівництвом АТО займалося СБУ) на базі Об'єднаного оперативного штабу, а командувач затверджується президентом. Відповідно плануванням бойових дій і звільненням територій займається цей штаб. Структури (крім ВСУ), задіяні в операціях, підкоряються командувачу штабом. Також стає неможливим втручання в роботу штабу будь-яких посадових осіб.
Стаття 10. В'їзд/виїзд осіб, переміщення товарів в/з ОРДЛО здійснюється через контрольні пункти в'їзду-виїзду. Обмежувати в'їзд/виїзд має право своїм наказом командувач об'єднаними силами. Силовикам дозволено застосовувати зброю (в крайній необхідності) і затримувати правопорушників. Під час спецоперацій силовикам дозволяється заходити на приватну територію, в тому числі в будинки для перевірки і проваджень своїх спецфункцій. Також можна буде вилучати транспорт громадян або організацій.
Даним документом вноситься доповнення до закону України "Про боротьбу з тероризмом", яке передбачає закінчення антитерористичної операції (АТО) в разі введення воєнного стану, надзвичайного стану або здійснення заходу зі звільнення окупованих територій.
Пропонувалося визнати таким, що втратив силу Закон України "Про створення вільної економічної зони "Крим" і про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України", але поправка не була прийнята, тому закон продовжує діяти. У свою чергу спікер парламенту Андрій Парубій вже дав доручення робочій групі і Кабміну розробити законопроект і положення щодо вільної економічної зони.
Рада визначає в законі, що російська окупація бере свій початок з неоголошених і прихованих вторгнень на територію України підрозділів збройних сил та інших силових російських відомств, а також шляхом організації та підтримки терористичної діяльності. У законі не виписана дата окупації, але є посилання на раніше прийнятий закон, де такою датою визначено 20 лютого 2014 року.
У свою чергу президент України Петро Порошенко прокоментував рішення Ради про деокупацію Донбасу. За його словами, Київ буде домагатися повернення українських територій політико-правовим шляхом.
Стаття 5. Органи місцевої влади займаються відновленням територіальної цілісності в зазначеному регіоні в міжнародно визнаних кордонах, організовують заходи з протидії російській агресії.
Стаття 6 визначає основні напрямки захисту прав і свобод цивільного населення, в тому числі організацію порядку переміщення людей через КПВВ на Донбасі.
Стаття 7. Росія повинна забезпечити захист прав цивільного населення і створити необхідні умови для його життєдіяльності.
Стаття 8. Для протидії російській агресії можуть бути залучені всі силові структури. Дана стаття дозволяє використовувати цим структурам всі необхідні кошти в разі потреби. Україна отримають правову підставу на самозахист згідно з українськими законами і статті 51 Статуту ООН.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
У Раді пояснили, чому Путін боїться закону про деокупацію Донбасу
Стаття 9 передбачає, що командування військовою операцією на Донбасі переходить до військових (раніше керівництвом АТО займалося СБУ) на базі Об'єднаного оперативного штабу, а командувач затверджується президентом. Відповідно плануванням бойових дій і звільненням територій займається цей штаб. Структури (крім ВСУ), задіяні в операціях, підкоряються командувачу штабом. Також стає неможливим втручання в роботу штабу будь-яких посадових осіб.
Стаття 10. В'їзд/виїзд осіб, переміщення товарів в/з ОРДЛО здійснюється через контрольні пункти в'їзду-виїзду. Обмежувати в'їзд/виїзд має право своїм наказом командувач об'єднаними силами. Силовикам дозволено застосовувати зброю (в крайній необхідності) і затримувати правопорушників. Під час спецоперацій силовикам дозволяється заходити на приватну територію, в тому числі в будинки для перевірки і проваджень своїх спецфункцій. Також можна буде вилучати транспорт громадян або організацій.
Даним документом вноситься доповнення до закону України "Про боротьбу з тероризмом", яке передбачає закінчення антитерористичної операції (АТО) в разі введення воєнного стану, надзвичайного стану або здійснення заходу зі звільнення окупованих територій