У Кремлі не виключають, що в доступному для огляду майбутньому спецпредставник Держдепу Курт Волкер може, нарешті, зустрітися з помічником російського президента Владиславом Сурковим. Правда, коли і де це буде, ні у Вашингтоні, ні в Москві, не говорять. Але, навіть якщо після такої тривалої перерви Волкер і Сурков таки зустрінуться (а в останній раз вони проводили переговори в січні), надій на прорив дуже мало.
У Кремлі не приховують, що всі переговори по Україні поставили на паузу до наших президентських і парламентських виборів. Але, можливо, більш поступливою Росію зроблять нові американські санкції? Напевно, вже після проміжних виборів Конгрес прийме новий "пекельний" антиросійський санкційний закон, який санкціонує державний борг і деякі російські державні банки. Правда, чи надасть це потрібний ефект на російську економіку, щоб змусити Путіна піти на поступки? Про це сайт "Сегодня" розпитав екс-радника президента Росії Андрія Ілларіонова .
Андрій Ілларіонов. Фото: yes-ukraine.org
- Так виглядає, що всі переговори по Донбасу Росія поставила на паузу. Путін вичікує результатів президентських і парламентських виборів в Україні?
- Офіційно відклали, так. А на дипломатичній мові це означає скасували. Формально як би запрошення є, але потрібно ще узгодити час і місце.
- Ви ж пам'ятаєте, як після саміту в Гельсінкі одні звинуватили Трампа в зраді інтересів американської розвідки, інші прямо назвали його мало не "агентом" Кремля, а треті – що Трамп хоче все "повирішувати" з Путіним на рівні особистих контактів.
- Історія з Сполученими Штатами зрозуміла. Є Трамп, який хоче дружити і співпрацювати особисто з Путіним. І є Адміністрація Трампа, американська держава, Конгрес і уряд, які працюють в іншому напрямку. Про це, власне, говорять всі американські представники. Вони працюють в іншому напрямку, тому що політика Адміністрації Трампа відрізняється від політики президента Трампа.
- Так, Конгрес дійсно рухається в іншому напрямку. Зараз там очікують розгляду два нових антиросійських санкційних законопроекти. Але російські лобісти активно працюють над пом'якшенням санкцій, які торкнуться енергетики.
- Це політичний процес, ніхто не знає, як усе повернеться. Боротьба завжди йшла, йде і буде йти.
- Але новий, як його назвали, "пекельний" санкційний закон таки буде прийнятий?
- Звичайно, в цьому навіть немає ніяких сумнівів. Але його зміст, звичайно ж, може змінитися.
- Його приймуть до проміжних виборів до Конгресу, або вже після?
- Знову-таки, ці політичні прогнози – справа невдячна. Ми знаємо, що це точно відбудеться. Але в якому вигляді?
- Серед нових обмежень, які Конгрес хоче ввести, – санкції проти російського держборгу. Американська преса писала, що їх в 2014-му розглядала ще Адміністрація Обами. Але тоді цей захід відклали, мовляв, це б сильно вдарило по російській економіці. А зараз, виходить, уже можна санкціонувати держборг, економіка Росії витримає?
Держборг і російська економіка безпосередньо не пов'язані . Держборг – це стан державного бюджету . Тому сама по собі така постановка питання некоректна . Санкції проти держборгу можуть ускладнити процес нових запозичень для підтримки російського бюджету на плаву . Але оскільки за останні кілька років в результаті проведення досить жорсткої бюджетної політики дефіцит бюджету фактично ліквідований , а в окремі місяці і навіть квартали перейшли до профіциту бюджету , то запозичення на зовнішньому ринку не планується.
Тобто, навіть за останні роки вони були дуже обмеженими і незначними. Звичайно, якщо такий інструмент буде введений, він може мати позитивне значення, позитивне значення з точки зору підвищення якості макроекономічної політики, що проводиться в Російській Федерації. Тобто, якщо завдання зовнішнього світу підвищити якість макроекономічної політики і зробити режим ще більш стійким, я б дуже сильно рекомендував ввести санкції проти російського боргу. Тоді у Росії не залишиться іншого виходу, крім як вести бюджетну політику з профіцитом бюджету. І за всіма критеріями якості бюджетної політики Росія буде займати перше або одне з перших місць за всіма рейтингами Світового банку і МВФ. Я як економіст без відносних політичних пристрастей це завжди вітаю.
- За Вашими прогнозами у Росії все так добре. А як же тоді сприймати підвищення пенсійного віку і ПДВ?
- Це те саме. Тому що підвищення пенсійного віку веде до того, що той дефіцит бюджету Пенсійного фонду, який зараз є, буде скорочуватися. Я тут залишаю осторонь політичну, ідеологічну та моральну складову. Чисто з фінансової точки зору – це скорочення дефіциту бюджету Пенсійного фонду, який зараз фінансується з субсидій федерального бюджету. Але якщо він буде ліквідований, то тоді федеральний бюджет буде ще більш стабільним, і не буде проблеми дефіциту бюджету Пенсійного фонду.
- Ну, а якщо все-таки брати політичну складову, Путін говорив, що поки він буде президентом, пенсійний вік не підвищать.
- Ну, послухайте, ще кілька років тому опублікували список обіцянок Путіна, який він порушив строго на 180 градусів. І що? Після цього щось сталося? Абсолютно нічого. Всі ми знаємо, що Путін каже одне, а потім робить зовсім інше.
- Знову-таки, чисто політично, балів йому це не додає.
- Те, що говорить Путін, або чого він не говорить, на його політичну стабільність ніяк не впливає. У демократичних або напівдемократичних країнах, як, наприклад, Україна, що політик сказав, а потім не виконав, дійсно може вплинути на його рейтинги. Але в авторитарних країнах такого взаємозв'язку немає.
- Ви хочете сказати, що на економіку Росії не впливають мільярдні витрати на утримання Криму і Донбасу?
- Ні, звичайно, впливають. Крим обходиться Росії приблизно в $ 2 млрд на рік. Це офіційні дані. По Донбасу даних немає. Але, з огляду на кількість населення на окупованій території, – це приблизно стільки ж, скільки і в окупованому Криму – приблизно 2,5 млн осіб. Тобто, можна припустити, що зміст окупованого Донбасу обходиться Росії в приблизно $ 2 млрд на рік. Разом отримуємо $ 4 млрд на рік при нинішньому російському ВВП $ 1,6 трлн – це 2,5% ВВП. Це багато, але не смертельно.
- А якщо нові санкції? Або Росія вже навчилася жити під санкціями?
- Ще два роки тому МВФ опублікував дослідження, за яким ті санкції, які були введені проти Росії з 2014 року, по їх (Фонду – Авт.) моделях обходяться російській економіці в приблизно 1-1,5% ВВП з економічного зростання. Тобто, вони сповільнюють темп економічного зростання на 1,5%. Тобто, це трохи різні речі: ті $ 4 млрд на рік, за рахунок яких фінансуються окуповані Донбас і Крим, йдуть з бюджету і економіки, а не з потенційного економічного зростання; а санкції забирають
1,5% саме потенційного економічного зростання. Окей, економічне зростання Росії в цьому році за попередніми оцінками і прогнозами складе 1,5%. Без санкцій було б 3%. Але, все одно, це не ті відсотки, через які ми повинні плакати і писати листи додому.
- А ті санкції, які ще планується ввести проти, в тому числі, і деяких російських державних банків?
- По-перше , подивимося , що вони введуть , який вплив вони нададуть ... Добре , санкції знімуть не 1,5 % , а 2 % економічного зростання . Окей , навіть , дике припущення , – 3 % економічного зростання ... Уявімо собі , що російська економіка перестане рости , не буде навіть 1,5 % зростання , а буде 0 % і стагнація . І що?
- Але Путін не вічний. Наближається 2024 рік і йому потрібно думати, як і кому передати владу. Ніхто ж не відміняв того, що населенню, навіть в такій авторитарній країні, як Росія, треба буде показувати результати своєї роботи. А що показувати, коли економіка падає?
- Та хоч 2050 рік – це не має значення. Путін не буде передавати владу. Негативна економічна динаміка в авторитарних режимах не впливає на політичну стабільність. У демократичних – впливає. Наприклад, в американській історії, здається, не було жодного випадку, якщо економіка зростає на 3,5% і вище, щоб чинний президент не був переобраний на наступний рік. І якщо темпи економічного зростання 1,5% і нижче, по-моєму, був один випадок, коли діючий президент обирався на другий термін. Тобто, в Америці є така закономірність. І цю американську закономірність, як і будь-яку іншу, прийнято переносити на навколишній світ. Мовляв, це приклад найбільш високорозвиненої демократії. Але з країнами з авторитарним або навіть диктаторським режимом це не можна порівняти. Для таких держав критичними є: на 85% машина терору і на 15% машина пропаганди
- Цікаво, що за останнім опитуванням "Левада-центру" довіра росіян до телебачення продовжує падати.
- Пропаганда робиться ж не тільки через телевізор, правда?
- Так чому все-таки Путін не буде передавати владу?
- Він не може.
- Законних підстав залишатися президентом після 2024 року у нього немає.
- Ну, буде інша конституція, терміни будуть змінені, назву країни буде змінено ... Ось, наприклад, приєднають Південну Осетію і Росія буде називатися по-новому – значить буде нова конституція. Або буде нова країна з Білоруссю, або з Білоруссю і Південною Осетією – це технічні речі, які можна обговорювати, але по суті це не має значення .
Читайте також:
- Пошкоджені дві опори: в мережі з'явилися фото обвалення на Кримському мосту
- Арсеній Яценюк: Визнання Сенатом США Голодомору-геноциду в Україні – це знак великої історичної справедливості
- США мають намір сформувати "торгову коаліцію" для протистояння Китаю
- Глава МЗС Угорщини пообіцяв поскаржитися США на Україну
- У МЗС Росії відреагували на обвинувачення Нідерландів
- Новий міжнародний шпигунський скандал: подробиці провалу ГРУ в Нідерландах
- Росія підготувала звинувачення влади України в агресії і погрожує "адекватною" відповіддю