Інша популярна лазівка – фіктивні фірми – одноденки , які приходять на торги і занижують суму пропозиції в рази . Коли аукціон закінчується , провокатор – переможець відмовляється від підписання договору . Інші компанії , які в азарті пішли на занижену ціну , не погоджуються співпрацювати на невигідних умовах . У підсумку перемагає компанія , пропозиція якої значно вище за інші .
"Такие схемы доказать весьма трудно. Однако если у других участников торгов или у общественности закрались сомнения, можно поискать связь между потенциальными фигурантами сговора. У них может быть один основатель, общие контакты адрес, телефон, электронная почта", — говорит эксперт аналитической системы YouControl Игорь Курочка.
Ще одна схема – дискваліфікація учасників для виграшу в тендері " потрібного " постачальника . Відомий випадок , коли відсіяли 18 учасників з вигідними пропозиціями , а перемога діставалася компанії з найвищою ціною . Іноді замовник спочатку прописує умови закупівлі так , що відповідати їм може тільки " свій " постачальник . Це може бути наявність специфічного сертифіката якості або характеристик товару .
Наприклад , стільці повинні бути тільки зеленого кольору з жовтою смужкою шириною 15,7 см .
Іноді тендер просто " ховають " так , щоб його знайшла лише " потрібна " фірма . Для цього роблять граматичні помилки ( предметом закупівлі вказують " машину " або " стілець і крісло " ) , розміщують товар в неправильній категорії ( часто торги шукають по фільтру ) , роблять предмет закупівлі максимально абстрактним ( наприклад " дрібні металеві вироби " ) . У всіх цих ситуаціях тільки " свій " постачальник знайде закупівлю за попереднім посиланням.
"Если речь идет о выявлении нарушений в актуальной закупке, следует требовать от заказчика исправить дискриминационные условия. За время работы ProZorro такие требования были поданы около 16 тыс. раз, более половины из них были удовлетворены. При столкновении с несправедливостью уже после аукциона при определении победителя следует обжаловать решение заказчика в АМКУ. Залог успеха — четкая аргументация позиции участника о сути нарушения его прав. При этом обязательно нужно писать отзывы о проблемной закупке на мониторинговом портале DoZorro, предавать дискриминацию огласке. На сегодня активистам DoZorro удается восстанавливать справедливость в 40% торгов, в которых они выявили нарушения", — говорит руководитель торговой площадки Zakupki.Prom.ua Оксана Ферчук.
Читайте також:
- Через Prozorro.Продажі за січень 2018 року продали майна на мільярд гривень – МЕРТ
- Тендер з 4G: Україна йде до нових технологій – Порошенко
- Колекцію з 12 рідкісних Porsche оцінили в 7 мільйонів доларів
- Законопроект "Купуй українське, плати українцям" підсилює систему ProZorro – Галасюк
- Розпродаж за борги: на українському аукціоні можна купити все від уживаних шкарпеток до авто