Блоги
Владимир Шульга

Время исправлять ошибки, а не повторять их (укр)

Владимир Шульга

Проректор Харьковского национального университета внутренних дел, доктор исторических наук

За три тижні Україна вже 27 раз відзначатиме… Ні, не День Незалежності… Рахувати я вмію. А відзначатиме – День авіації.

Саме так, в останню суботу серпня, як встановлено Указом президента ще 1993 року, відзначається День авіації України.

Реклама

Щороку, напередодні цього свята, я з певним смутком замислююсь над тим, як так вийшло, що протягом неповних трьох десятиліть наша держава майже знищила те, чим мала б пишатися та завдяки чому мала б стати лідером у світі.

Авіаційна галузь, потужні підприємства з повним виробничим циклом, що виготовляють одні з найкращих літаків, знаних у всьому світі, – все це майже зникло за час від отримання Україною незалежності. Я підкреслюю: "майже". Адже останні роки завдяки держпрограмам український "Антонов" отримав держзамовлення на виготовлення літаків для авіапідрозділів МВС, а до цього були лише не досить помітні, проте значущі контракти з близькосхідними країнами.

То що ж з сталося за цей час? Вже виросло навіть не одне, а майже два покоління молоді, яка дивується, коли бачить у якихось геройських голівудських фільмах українські літаки "Антонова", на яких герої рятують життя чи влаштовують інший "екшн". Дивуються, коли читають про якісь нові авіарекорди, встановлені українськими літаками "Антонова", як то з перевезень габаритних вантажів, чи польоти за екстремальних умов, де не може ані злетіти, ані, тим більше приземлитись жоден інший літак, окрім "АНів"

Реклама

Покоління 60-70- років пам’ятає шкільний курс так званої економічної географії, на якому розповідали про могутність та непорушність "совєцької економіки", вся сила якої була в тому, що умовний трактор виготовлявся не на одному заводі, а на десяти різних заводах в різних куточках величезної імперії. Головне завдання такого принципу було далеким від економічного обґрунтування. Потрібно було "задіяти" всі регіони, пов’язати їх між собою, показати псевдомогутність та налякати тим, що будь-яка думка про відокремлення республіки призведе до економічного краху. Адже в республіках ніколи повністю не виготовлялись всі комплектуючі до продукції. Щось важливе, якийсь дротик, якусь пружинку, без яких продукція не могла функціонувати, зазвичай везли з якогось Уралу чи Центральної Азії.

На початку 80-х років стало зрозуміло, що ця система не працює. Тобто вона працює, але не приносить прибутку. А якщо взяти до уваги той факт, що основним джерелом надходження коштів до бюджету наприкінці 70-х, на початку 80-х років стала горілка (так-так, не дивуйтесь, саме тоді СРСР спився), бо собівартість виготовлення пляшки горілки сягала 25-30 копійок, а продавався продукт за ціною вдесятеро дорожче, то можна зрозуміти, чому "розділено-пов’язана економіка" самознищилась.

Слюсар чи токар, котрі з похмілля виготовляли майже 100% брак в деталях, на яких навіть не розумілися, куди та навіщо вони потрібні, але все рівно отримували зарплатню, купи списаного непотребу, затримки в поставках, а разом із тим крадіжки в державних масштабах, "несуни", та інші дрібні злодюжки, які завдавали колосальних збитків, – і все пішло шкереберть. За якихось десять років одна "з найпотужніших економік" (насправді ні) – просто зникла. А слідом за нею зникла і країна.

Реклама

І ось тут, друзі, виникає, а точніше виокремлюється авіагігант "Антонов", який на території України мав майже 100% закритий цикл виробництва літаків. Від можливості виготовляти сплави, до двигунів. Тобто, позбувшись ядерної зброї, не маючи заводів з повноцінного виготовлення вогнепальної зброї, Україна мала те, що могло б вже за 10 років повернути економіку держави і вивести її на найвищий щабель у Європі.

Звісно, історія не знає "умовного способу" та не існує в площині "якби". Але "якби" тогочасне керівництво країни займалось не політичними преференціями, а економікою, якби не допустило банального розкрадання майна шляхом якоїсь ваучеризації, якби…. Якби… Якби…

Звісно, у 70% випадків не можливо було врятувати підприємства, якщо би їх не приватизували. Проте треба ж було чітко розуміти, хто та навіщо купує ці підприємства. Особливо стратегічного значення. А в авіабудівництві будь-яке підприємство є стратегічним. Тому якийсь умовний "машбуд", що робив віялки, мийки чи жатки, але попутно відливав та нарізав гвинтики та кріплення для "Антонова", після приватизації перепродали і тепер там нема нічого, а потужності використовують під розважальний центр. Віялки, жатки, мийки виявилися неконкурентноздатними за ціною та якістю, а тому вигідніше було просто продати обладнання. А гвинтики для "Антонова"? А хто про це думав?
І таких прикладів – десятки, якщо не сотні. Тобто українські так звані підприємці разом із тодішньою владою де-юре і де-факто розвалили те, що могло та мало бути збережено, перепрофільовано, отримати розвиток.

Ну а паралельно наші "північні сусіди", які одразу після розпаду "совка" заявили, що Україна завжди була, є і буде частиною "магучєй вєлікай страни", потихеньку викуповували важливі агрегати та обладнання для виготовлення українських "АНів". Дійшло до того, що самі літаки почали майже повністю виготовляти "за парєбріком", а український "Антонов" залишився заводом з виготовлення запчастин до своїх же літаків. На щастя це тривало недовго. Але й це "недовго" майже зруйнувало український авіапром.

Що маємо сьогодні? Сьогодні маємо унікальний шанс. По-перше, як я вже згадував, держзамовлення для "Антонова" на виготовлення літаків для авіації МВС. По-друге – ініціатива президента – створити національного авіаперевізника, який використовуватиме літаки українського виробництва. Тим більше, що через кризу багато авіакомпаній провели масштабні скорочення.
По-третє – можливість створити спільну програму з відновлення регіональних аеропортів для національного ж авіаперевізника. І що потрібно якомога швидше – це закон про аеропорти, якого й досі не існує в Україні.

Чи реально все це впровадити? Переконаний, що так. І всю вищеописану історію я розповів саме для того, аби сучасні, ні, не політики, а ті, хто їх обирає, тобто кожен з вас, розуміли: за політичними рішеннями ЗАВЖДИ стоїть економіка та стратегічний розвиток країни. А значить – благополуччя кожного з нас.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Все новости
Последние новости
Показать еще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорит президент Украины
Больше заявлений Зеленского
ВСУ: главное
Подробнее
Помощь во время войны
Больше новостей
Love is...💙💛
Путешествуй по Украине
В поиске трудоустройства
Найти работу!
🏠 Квартирный вопрос
Новости недвижимости
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для владельцев авто
Что еще нового?
Кулинарный мастер-класс
Что приготовить?
⚽ Фан-сектор
Болей за футбол!
Be in Techno Trends
Следить за новостями
⭐ Срачи прилетели
Больше скандалов
🔮 Предсказания & Гороскопы
Что еще говорят звезды?
Валюта
Курс доллара в кассах банков (покупка/продажа)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрэксимбанк Укрэксимбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Универсал Банк Универсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позывной "Депутат". Сергей Компаниец - старшина роты 93-й отдельной механизированной бригады "Холодный Яр". Воевал на передовой с 2014 года. Ребята называли 47-летнего старшину "батей", потому что он помогал и учил каждого. Погиб в бою под Изюмом, прикрывая побратимов. Его 16-летний сын пошел учиться в военный колледж…

История героя
Рейтинг цен
Сколько стоит жилье в новостройках Киева (грн за м²)
1
Печерский Печерский
90 592
2
Шевченковский Шевченковский
57 791
3
Оболонский Оболонский
54 494
4
Подольский Подольский
51 178
5
Голосеевский Голосеевский
46 989
6
Святошинский Святошинский
36 659
7
Днепровский Днепровский
35 882
8
Дарницкий Дарницкий
35 881
9
Деснянский Деснянский
35 364
10
Соломенский Соломенский
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярности
Наши спортсмены в Instagram
1
Василий Ломаченко Василий Ломаченко
2157К
2
Александр Усик Александр Усик
1698К
3
Александр Зинченко Александр Зинченко
1660К
4
Андрей Шевченко Андрей Шевченко
1150К
5
Владимир Кличко Владимир Кличко
1021К
6
Элина Свитолина Элина Свитолина
871К
7
Андрей Лунин Андрей Лунин
658К
8
Виталий Кличко Виталий Кличко
515К
9
Дарья Белодед Дарья Белодед
496К
10
Юлия Герасимова Юлия Герасимова
449К
У кого самый большой прогресс
ЗАПРАВКИ
Топливо сегодня
95+
95
ДТ
ГАЗ
54,49
54,04
50,51
27,58
56,01
54,01
53,51
25,48
57,94
56,41
54,86
26,67
58,29
56,79
56,68
28,29
58,50
56,50
53,90
28,04
60,88
57,91
56,99
28,59
61,99
59,99
57,49
28,97
61,99
59,99
57,49
28,98
62,99
61,99
59,99
28,98
-
52,92
50,66
26,04
статистика
Курс криптовалюты сегодня

Валюта

Цена, usd

Bitcoin (BTC)

63737.18

Binance Coin (BNB)

594.35

Dogecoin (DOGE)

0.16

Litecoin (LTC)

82.05

Theta (THETA)

2.25

Haute Couture
Расписание Fashion Weeks

Париж. Франция

3 – 7 июля

Париж. Франция

Маями. США

14 – 21 июля

Маями. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 сентября

Нью-Йорк. США

Лондон. Англия

16 – 20 сентября

Лондон. Англия

Милан. Италия

20 – 26 сентября

Милан. Италия
Детали модных показов
Выбор украинцев 🚘
Какие новые легковые авто покупали в июне
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Подробнее
Love is... 💙💛
За что мы любим Винницу
Водонапорная башня

Водонапорная башня

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники с вишней

Вареники с вишней

Double-decker

Double-decker

Отель «Савой»

Отель «Савой»

Посетить город после победы

Нажимая на кнопку «Принять» или продолжая пользоваться сайтом, вы соглашаетесь с правилами использования файлов cookie.

Принять