"Контроль якості доріг у нас практично відсутній": інтерв'ю з представником FIDIC в Україні

В Україні узаконена монополія в будівництві, через це контролю якості доріг практично немає, вважає Яна Щигурова

Яна Щигурова – офіційний представник FIDIC в Україні. FIDIC – міжнародна федерація інженерів-консультантів, яка понад 100 років регулює відносини між учасниками будівництва об'єктів. Інженери FIDIC перевіряють і якість матеріалів, і виконання робіт на кожному етапі, контролюють фінансування етапів будівельного контракту. Найбільші проекти, побудовані на умовах контрактів FIDIС в Україні, – це, наприклад, об'єкти інфраструктури Євро-2012, Дорожньої інфраструктури за рахунок міжнародного фінансування.

У липні президент Володимир Зеленський підписав указ про поліпшення якості доріг.

Реклама

"Замовники повинні залучати через конкурси незалежного інженера-консультанта в сфері дорожнього будівництва (FIDIC) на етапах закупівель, проведення робіт, гарантійного обслуговування і ремонту автомобільних доріг", – йдеться в документі.

Як в Україні контролюється якість доріг і що не так з українськими інженерами-консультантами, в інтерв'ю сайту "Сьогодні" розповіла Яна Щигурова.

Дороги в Україні за останні півтора року дійсно покращилися

Реклама

- Як змінилася якість доріг останніми роками, на ваш погляд?

- За останні півтора року ми бачимо, що дороги дійсно поліпшилися. Коли ми читаємо фейсбучних експертів: "А доріг як не було, так і немає. Ось бабуся вийшла з двору, а дороги немає", то людям треба пояснювати, що дороги біля двору – це дороги місцевого значення. І питання має бути не до "Укравтодору" або Міністерства інфраструктури, а до очільника області або мера. Дивитися на місцеві дороги і звинувачувати Службу доріг не можна. Там, де державні дороги, ми бачимо, скільки будується нових доріг, як робиться капремонт. Часто доводиться їздити трасою Київ – Решетилівка – Дніпро. До Решетилівки їхати дуже комфортно – все літо там тривав капітальний ремонт. Повертаємо, починається ділянка бетонної дороги – вже можна добре їхати по одній стороні, друга ще будується. І це десятки кілометрів. Як сказати, що цього немає? Це є. Київ – Одеса теж ділянками вже відремонтована. Тернопіль – Львів, Львів – Чоп, Львівська область – взагалі регіон номер один за якістю доріг в Україні.

- В Україні існує держпідприємство "Дорожній контроль якості". Яка роль незалежних інженерів-консультантів FIDIC?

Реклама

- Дорконтроль якості повинен займатися моніторингом і інспекційними виїздами. У них не прописана функція технічного нагляду за будівництвом. Це роблять інженери технічного нагляду – це можуть бути ФОПи, юридичні компанії, але не державна структура. Але в 2017 року вийшло положення Укравтодору і вийшло, що при виконанні інспекторського контролю і моніторингу Дорконтрольякості укладає прямі договори з замовниками та здійснює технічний контроль. Виходить, вони самі ведуть технагляд, і самі себе перевіряють на предмет якісного ведення технагляду.

В Угоді про закупівлі ЄС чітко прописано, що інженерні послуги повинні робитися недержавними підприємствами і на основі конкурсу. І за нашими законами про архітектурну діяльність цим повинні займатися недержавні компанії.

- Виходить, Дорконтрольякості, по-хорошому, треба ліквідувати?

- Вивести з-під ведомости "Укравтодору" і передати Міністерству інфраструктури. Тому що інспекторська служба потрібна. Держава як замовник має моніторити ситуацію, ця функція прописана в законі. Єдине, його треба виконувати. Сам закон гідний.

- У липні президент підписав указ про поліпшення якості доріг. Зокрема, в ньому згадується контроль якості доріг за стандартами FIDIC. Цей указ реально може змінити ситуацію, яку ви описали?

- Я думаю, він зобов'язаний все змінити. Не всі чиновники хочуть виконувати цей указ. FIDIC згадується в дужках, тобто йдеться не про запровадження платформ федерації. Тут, напевно, зазначено взяти за основу модель системи FIDIC; більш того, цій системі довіряють всі великі інвестори. Міжнародні фінансові організації довіряють саме цій системі – вона захищає їхні гроші, замовник отримує хороший об'єкт, всі задоволені. Нашій державі теж треба навчитися працювати в плюс, а не мінус. Цей указ правильний, тому що діючу систему треба міняти. У нас великі проблеми з виконавцями, які повинні виконати указ – у когось не вистачає знань, хтось вже підсів на голку монополій. І якщо запитати українські компанії, які працювали за міжнародним контрактом як підрядники, як субпідрядники – всі скажуть, що за FIDIC працювати дуже комфортно.

В Україні узаконено монополія в будівництві

- В українських законах є визначення інженера-консультанта. Як зараз вони працюють і на яких об'єктах?

- Взагалі, інженер-консультант – клубна назва FIDIC. Я не знаю, що таке інженери-консультанти в розумінні українських законів. Тому що контракти на консалтингові послуги укладаються з компанією, яка виконуватиме функції інженера за контрактом підряду. Тому до закону "про інженера-консультанта" треба вносити поправку – "про інженера контракту". У будь-якій країні світу всюди прописаний інженер без інших тлумачень, як в Україні, – в контрактах ми прочитаємо не інженер-консультант, а інженер.

- Проблема тільки в назві?

- В указі Мінрегіону про порядок реєстрації саморегулівних організацій в будівництві є корупційна складова. У ньому прописано, що тільки одна організація має право бути саморегулюючою в будівництві за цією спеціальністю. Тобто, з технагляду – тільки одна, з проектувальників – тільки одна. Таким чином, в Україні узаконена монополія в будівництві. Один сертифікат інженера-консультанта коштує близько 200 тис. грн. Сертифікат дозволяє брати 3% від вартості об'єкта. І не важливо якого – великого будівництва або поточного дрібного ремонту. Відсоток отримують з кожної роботи – будівництва великого об'єкта або фарбування. А кому видається сертифікат? Певному контингенту, тим, хто поруч з чиновниками. Це ще одна махінація, але прописана з "урахуванням міжнародної практики". У жодній країні немає прив'язки відсотка за інтелектуальні послуги від обсягу будівельних робіт. А послуги проектувальників, консалтингові – це інтелектуальні послуги. Якщо ми візьмемо закони інших країн, то ніде не прописана монополія на внески. У будь-якій країні світу існують професійні та громадські організації, і є право вибору – кому створювати ці організації, кому об'єднуватися і на яких умовах. У нас в будівництві вибору немає – людина зобов'язана стати членом Гільдії, заплатити членські внески, і тільки тоді може спробувати пройти атестацію. Згідно з існуючими нормативами, для отримання акредитації за фахом інженер-консультант фактично два сертифікати гільдії змінюються на один, тобто треба стати членом тричі , і оплатити також тричі. Коло осіб дуже обмежене. Коли існує монополія, вона має велику корупційну складову і, звичайно, ні про яку конкуренцію якість/ціна навіть не йдеться.

- Тобто, з одного боку є Гільдія інженерів, а з іншого – Асоціація інженерів-консультантів України, яку очолюєте ви...

- Ми є повним членом FIDIC. Ми виконуємо те, що прописане в FIDIC, – це розвиток інжиніринг-консалтингового бізнесу, професії інженера-представника консалтингового бізнесу за системою міжнародної практики. До нас спокійно можуть приїжджати іноземці, ми можемо їхати за кордон. А що дає сьогоднішній сертифікат інженера технагляду, отриманий в Гільдії? Працювати за кордоном за своєю кваліфікацією сертифікат не дає права. Треба проходити перекваліфікацію. Коли до України приїжджають іноземні компанії на будівництво нових об'єктів або реконструкцію старих, вони повинні отримати папірець в Гільдії. У них великі заперечення з цього приводу. Вони готові будувати сучасні об'єкти, але за європейськими стандартами.

У нас контроль якості доріг практично відсутня

- Ви підписували меморандум про співпрацю з Укравтодором. Цей документ щось значить на практиці?

- Перший меморандум ми підписали з Мінінфраструктури та Укравтодором 2016 року. Це був дуже цікавий і позитивний період для будівельної галузі, в тому числі і дорожньої. Зараз у нас нарешті будуються бетонні дороги. Але початок було покладено в 2015-2016 рр. Потім сталася зміна влади – новий прем'єр, відповідно новий Кабмін. І бажання залишилися тільки на папері. І ось нещодавно, в серпні-вересні, це питання почало активно розглядатися і впроваджуватися. Влітку вийшов указ президента. З нами захотіли співпрацювати, почали розглядати типові проформи, вивчати всі зсередини. З'являється ще один меморандум між нами, Укравтодором та Дорконтрольякості. Зараз держпідприємство очолює керівник іншого формату – бажання у більшої кількості фахівців працювати по-новому вже є. Більш того, Дорконтрольякості набуло багато хорошого сучасного обладнання для контролю. Я була 2016 року в їх лабораторії – там було зламане старе обладнання, ним ніхто не займався. За це літо нове керівництво держпідприємства купило багато сучасного обладнання.

- Можливо, у вас є статистика, які помилки найчастіше допускаються під час будівництва доріг підрядниками, і які були виявлені під час контролю.

- Найголовніша проблема у нас – будівельні матеріали, особливо бітум. Ну, і в принципі контролю якості так і немає.

- У вас був спільний виїзд з Дорконтролькачества на одну з доріг. Які результати цього виїзду?

- Проводити точкові виїзди на об'єкт радий-два на місяць – мало. Треба міняти саму систему контролю, тому що інженер з FIDIC перебуває на будмайданчику з ранку до вечора. Він перевіряє якість будівельних матеріалів і при відвантаженні з заводу, і коли вони привозяться, і коли вони укладаються – йде серйозний контроль за якістю будматеріалів і технологи виробництва. У нас цього не робиться. У нас контроль якості доріг практично відсутня. Система контролю, яка було в Радянському Союзі, дуже співзвучна з FIDIC.

- На яких ще об'єктах бували ви або інженери FIDIC?

- Ми є технічним контролером Рахункової палати України. Нас запрошували на перевірку об'єктів Фонду регіонального розвитку. Там було чотири дороги соціального значення... Наші експерти працювали в складі перевірки Рахункової палати. Я не знаю, що сертифікованим інженерам викладають на курсах... Коли ми приїхали до Сум на споруджуваний стадіон, виявилося, що за документацією це об'єкт СС1. Що таке об'єкт СС1 – це МАФ, гараж. Сучасний дачний будиночок – це вже не СС1. Те що вони зробили, небезпечно. Чомусь сертифікований проектувальник визначив, що стадіон це – СС1. Відповідно, не робилася технічна експертиза, застосовувалися абсолютно інші нормативи, хоча це об'єкт СС3. Ми зафіксували цей факт, за ідеєю треба зупинити будівництво. Я не знаю, як правоохоронні органи розбираються з цим, але це була резонансна справа.

Ще один об'єкт – шляхопровід в Херсоні. Документація на об'єкт взагалі відсутня – нам показали три незакінчених проекти. Бетон заливався взимку в мінусову температуру, журнал робіт підрядник не вів, виявили 100% субпідряд. А відкрили тендерну документацію – 39% субпідряду. Субпідрядник щось собі записує, і у всіх сертифікати, всі модні компанії. Дивимося, хто веде технагляд – теж модна, провідна компанія. Їх взагалі немає. Ось до чого призводить монополія: по-перше – грамотний фахівець не потрапить на об'єкт, по-друге – це небезпечно. Провідні мостовики подивилися об'єкт, ті фрагменти документації, які вдалося отримати з боєм і від замовника, і від підрядника – там явно є проектна помилка. Ви питаєте, в чому проблема в якості контролю – його просто немає. Тому дуже актуальним я вважаю Указ президента України 529 від 29 липня 2019 року. Треба змінити систему якості в будівництві на всіх стадіях, і, нарешті, почати застосовувати принципи і типові форми FIDIC на ділі. Це вимога часу.

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" розповідали, що Україна може будувати дороги з золошлаків, які залишаються після генерації електроенергії.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

61038.64

Bitcoin Cash (BCH)

433.09

Binance Coin (BNB)

585.58

Ethereum (ETH)

2932.09

Litecoin (LTC)

80.5

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
54,49
54,04
50,53
27,58
56,01
53,54
53,01
25,48
57,86
56,57
54,60
26,44
58,29
56,79
55,59
27,29
58,50
56,50
52,90
27,38
61,88
58,99
56,99
27,96
61,99
59,99
56,49
27,97
61,99
59,99
56,49
27,98
62,99
61,99
59,99
28,48
-
52,97
50,71
25,91
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.55

Євро (€)

42.43

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти