Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Інтерв'ю із заступником глави Мін'юсту Ольгою Оніщук: Щомісяця ми отримуємо 300 скарг про рейдерські захоплення майна

3 листопада, 07:55

Ігор Сєров

В Україні хочуть створити "Реєстр жителів" і "Реєстр адрес". Навіщо і хто скористається цими даними

/ Фото: Сьогодні

В Україні зростає число шахрайств, пов'язаних із заволодінням нерухомості. Такі дані нещодавно оприлюднила Генеральна прокуратура України. За статистикою правоохоронців, з початку року в країні зареєстровано 1200 таких випадків. У перерахунку виходить, що щомісяця шахраї відбирають або намагаються відібрати в середньому 133 квартири, будинки, земельні ділянки або ж об'єкти комерційної нерухомості. В оновленому Кабінеті міністрів заявили, що готові вжити ряд термінових заходів. Якими вони будуть, як скоро це станеться і як покарають винних – про це в інтерв'ю сайту "Сегодня" розповіла заступник голови Мін'юсту Ольга Онищук, яка відповідає за сферу держреєстрації. Крім того, як розповіла нам заступник міністра, в країні незабаром можуть з'явитися два абсолютно нових реєстри і перша в країні офіційна карта державних сервісів.

- Ольга Миколаївна, ви вже місяць на посаді заступника голови міністерства. Яку ситуацію Ви побачили всередині відомства, за якою допомогою зараз в Мін'юст найчастіше звертаються українці?

- Можна було б відповісти одним реченням. Тому, скажу так: найбільше люди хочуть того, щоб їхнє майно було захищене. Які скарги надходять зараз? Люди скаржаться на те, що у них відібрали нерухомість або бізнес. Багато скарг надходить щодо земельних ділянок. Наведу приклад. Власник земельної ділянки сільськогосподарського призначення здає його в оренду спочатку одному орендарю, і тут же підписує ще один договір із іншим орендарем, який запропонував йому, наприклад, на 1000 гривень більше. В результаті ми маємо конфлікт між двома орендарями. Але рішення цього конфлікту не завжди в компетенції Міністерства юстиції. Що стосується бізнесу, то він, в основному, страждає від незаконної перереєстрації керівника підприємства або від незаконної зміни складу учасників.

- Якими будуть перші кроки вашої команди?

- Прийшовши на цю посаду, я була надзвичайно здивована, наскільки неефективною була робота людей, які працюють зі скаргами громадян. За кожною зі скарг – доля конкретної людини, сім'ї. У нас є прекрасна ідея створити Експертний офіс із питань держреєстрації. Це ідея №1 у міністра і його команди. Ситуація, яка є зараз: зі скаргами працює дуже маленька кількість людей – трохи більше 10 фахівців. Вони розглядають близько 300 скарг від громадян на місяць. Тобто, близько 10 щодня. Це дуже багато. Фахівці роблять все, що в їхніх силах, але через велике навантаження якість розгляду скарг істотно знижується. Але ж мова йде про майно громадян, про чиюсь бізнес.

І ще хочу звернути увагу на таке: команда ще не сформована. Проходження бюрократичних процедур, пов'язаних із формуванням нової команди, вимагає часу. Тому і я, і міністр юстиції продовжуємо працювати з командою, яка була сформована ще за попереднього міністра. Серед них – багато професіоналів своєї справи. На жаль, є й ті, кому явно не місце в органах юстиції.

- Як буде працювати цей експертний офіс?

- Ми хочемо його створити таким, щоб там працювали дуже кваліфіковані експерти, юристи. Планується, що створений він буде на донорські кошти. Зараз ведуться переговори з українськими та іноземними партнерами. Люди, які будуть працювати, повинні будуть отримувати гідну оплату. Таким чином ми виключимо корупційну складову і будемо вимагати від них якісної роботи. Планується, що там працюватимуть 16 фахівців. 10 з них будуть працювати з матеріалами скарг і готувати підсумки, а 6 інших – увійдуть до складу комісії. Крім того, буде змінено і формат роботи. Зараз в Мін'юсті кадровий голод, елементарно до Мін'юсту складно додзвонитися через те, що немає достатньо співробітників, які б відповідали на дзвінки. Я хочу організувати все так, щоб ситуація була іншою. В експертному офісі обов'язково буде гаряча телефонна лінія для людей, які виявили, що їх позбавили квартири або бізнесу. Відповідати на дзвінки буде професійний юрист, який допоможе тим, хто звернувся, розробити порядок їхніх дій для повернення майна. Якщо проблема, про яку повідомила людина, буде в компетенції Мін'юсту, то ми будемо реагувати. Наприклад, якщо ми побачимо, що держреєстратор здійснив грубе порушення, ми можемо почати його моніторити і перевіряти. Чи можемо заблокувати йому доступ до держреєстру, а після, якщо йдеться про нотаріуса – анулювати свідоцтво. Вважаю, що розгляд скарг має бути відкритим – без трибун, за одним круглим столом. Щоб людина відчувала, що ми хочемо і можемо їй допомогти. Якщо ж ситуація буде поза компетенцією Мін'юсту – то експертний офіс повинен не відфутболити людину, а надати їй консультацію щодо стратегії захисту її прав. Наша мета – забезпечити захист прав громадянина всіма елементами механізму держави.

До речі, зараз багато людей дістали свої старі скарги і йдуть і до міністра, і до мене як до профільного заступника за допомогою.

Реклама

- Багато людей скаржилося на те, що саме рейдери відбирають у них житло, бізнес. Як будете боротися з такими захопленнями?

- Є два плани боротьби: короткостроковий і довгостроковий. Тиждень тому президент підписав закон, який вступив в силу в суботу, 2 листопада. Ключова зміна в тому, що комунальні підприємства, які за нашою статистикою здійснювали 95% рейдерських захоплень, більше не матимуть права здійснювати держреєстрацію. Крім того, вживаємо ряд заходів, щоб сторонні особи, хакери, не могли зайти в реєстр, за допомогою якого відбувається реєстрація.

І як я вже говорила, нашою метою є побудова комплексної системи захисту прав і законних інтересів власників нерухомості і бізнесу. Її основним елементом буде Експертний офіс, про який я говорила раніше.

Ми сподіваємося, що вже з 2 листопада ситуація істотно покращиться. Але результат буде видний не відразу. Є таке поняття як інертність позитивного результату. Скарги, які продовжують надходити до Мін'юсту, стосуються реєстраційних дій, які були досконалі ще до жорстких антирейдерских заходів. Мені дуже хочеться вірити, що вже до Нового року ми на рівні статистики матимемо відчутний позитивний результат.

- Ви сказали, що з 2 листопада комунальні підприємства припинять свою діяльність в сфері реєстрації. Чи не означає це, що в сфері надання реєстраційних послуг знову утворюється дефіцит, і люди будуть приречені на стояння в чергах?

- Противники виведення комунальних підприємств зі сфери надання реєстраційних послуг апелювали саме до того, що в разі, якщо комунальні підприємства не будуть проводити реєстраційні дії, утворюється величезний дефіцит у сфері реєстраційних послуг, і реєстратори, що залишилися, не зможуть його задовольнити. Поспішаю всіх заспокоїти. Більшість із цих підприємств вже позбавлене можливості що-небудь реєструвати, так як їх позбавили акредитації за масові порушення. І... ніяких черг у решти реєстраторів ми не спостерігаємо. Весь попит із легкістю задовольняється реєстраторами органів місцевого самоврядування та нотаріусами. І вони справляються з навантаженням.

В тренді
Розслідування вбивства Павла Шеремета: всі подробиці, фото і відео
Похорон Павла Шеремета у Києві

- Якщо заглянути в реєстр судових рішень, можна побачити, що поліція розслідує безліч справ, де фігурують недобросовісні нотаріуси. Один із них причетний до незаконних дій відносно 9 (!) квартир у столиці. Як боретеся з такими людьми, такими, що паплюжать професію нотаріуса?

- Недобросовісних нотаріусів в країні – десятки. Щоб покарати їх, потрібна політична воля відповідних міністерств, уряду. Можу запевнити, що ми, Міністерство юстиції, про всіх них знаємо і працюємо над тим, щоб вони більше не завдавали шкоди людям. На жаль, ми, Мін'юст, не у всіх випадках маємо можливість карати таких нотаріусів. Якщо нотаріус вчиняє шахрайство, підробляючи підписи, не перевіряє особистість людини, яка звернулася, то Мін'юст тут безсилий. Це вже компетенція МВС, яке має розслідувати такі справи. І відразу ж дам відповідь на випередження. Я не приховую, що особисто я є вихідцем із нотаріату. Але це означає тільки те, що я на генетичному рівні хочу очистити нотаріат від недобросовісних представників цієї професії. І повірте, самі нотаріуси дуже зацікавлені в тому, щоб їхні ряди назавжди покинули люди, несумісні з високою місією нотаріату в суспільстві. Для мене нотаріус, який порушує закон – особистий ворог, так як я відчуваю особливу відповідальність за цю професію. Як-не-як, я присвятила їй більшу частину свого юридичного життя.

- Як профільний заступник міністра, чи можете дати "рецепт" того, як людям у нинішніх реаліях не стати жертвами квартирних шахраїв?

Реклама

- Якщо у людини на руках лише паперові документи на нерухомість і ці дані не внесені до відповідних електронних реєстрів, то я раджу внести відомості до цих реєстрів. Тоді відомості про житло людини складніше буде підробити. Якщо ж, не дай Бог, учиняться будь-які незаконні дії з даними, які містяться в реєстрі, то вирішити таку проблему – в компетенції Мін'юсту. Підробити паперовий документ набагато легше, ніж втрутитися в роботу державного реєстру. Чому? Давайте звернемося до цифр. Несанкціонованих доступів до реєстрів – десятки. У масштабах України – це не так і багато. Підробок паперових документів – набагато більше. Тобто, відомості в електронних реєстрах – більш захищені.

- Що можете порадити тим, хто купує нерухомість у новобудові? Як убезпечити себе при купівлі такого житла?

- Потрібно перевіряти, чи не заарештована земельна ділянка, на якій зведений будинок, важлива наявність у забудовника майнового права на цю ділянку. Крім того, важливо з'ясувати, чи є розпорядження органу місцевого самоврядування про виділення цієї ділянки, дозвільна документація на початок будівництва. Більшість інформації зараз можна отримати, не відходячи від особистого комп'ютера. Більшість державних сервісів в Україні вже доступні онлайн.

- З'явилася інформація, що Кабмін готується спростити реєстрацію фактів народження і смерті на тимчасово окупованих територіях. Зараз людині, у якої помер родич на окупованій території, потрібно звернутися до кількох інстанцій. Що зміниться?

- Будуть діяти спецкомісії, які будуть встановлювати факт народження або смерті. Очевидно, що тепер на отримання потрібних документів знадобиться менше часу, ніж раніше.

- Ви часто пишете у себе на сторінці в соцмережі про перші кроки вашої команди. Ви сама ведете свою сторінку?

- Міністр поставив завдання не просто перерізати стрічки. Ми будемо розповідати простими словами про те, що дійсно відбувається в міністерстві, з якими проблемами стикаємося і як їх мають намір вирішити. Свою сторінку я веду сама, правда, не завжди вдається день в день відреагувати на повідомлення. І повторюся, у нас є команда Мін'юсту. І я її частина.

- Чи з'являться найближчим часом якісь нові реєстри?

- Найбільша частина плану моєї роботи присвячена саме держреєстру. У нас повинен з'явитися Реєстр адрес. Зараз саме через маніпуляції з адресами відбувається безліч рейдерських захоплень. У планах – робота над Реєстром жителів. З його допомогою можна буде визначити, наприклад, до якої лікарні повинна бути прикріплена людина, в який садок зобов'язані взяти її дитину. Але не потрібно плутати з "інститутом прописки". Крім того, Кабміном створюється карта державних сервісів. Кінцева мета всього цього проекту – рівномірне розміщення сервісів. Кожному міністерству поставлена задача – надати сьогоднішню карту і карту на перспективу. Завдяки такій карті можна визначити, де, наприклад, дефіцит нотаріусів. Йдеться про економічно невигідні регіони. Наше завдання – простимулювати таких фахівців їхати туди працювати. Карта державних сервісів допоможе виявити регіони, в яких існує дефіцит певних держсервісів. Не виключено, що існують регіони, де сервісів навпаки надто багато, а це неефективне витрачання бюджетних коштів.

Всі дії, які ми вже зробили, всі завдання, які будуть реалізовуватися, спрямовані на те, щоб викорінити існуючі схеми і корупційну складову з процесу держреєстрації, тим самим знизивши кількість правопорушень у цій сфері до мінімуму.


Нагадаємо, раніше ми писали про те, яку інформацію можна знайти на кожного українця в відкритих реєстрах.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...